28 Ocak 2016 Perşembe

Taş Değirmen, Tam Tahıl Ekşi Mayalı %100 Çavdar ekmeği


Neden çavdar ekmeği?
Son zamanlarda adını sıkça duyduğum çavdarı bir de ben araştırdım ve bunları buldum;

Çavdarın Faydaları;

Bol lifli olduğu için kilo kontrolünde çok faydalıdır.
Yediklerimizin bağırsaklardan geçiş zamanını hızlandırır.
Safra kesesi taşlarının meydan gelmesine mani olur.
Yapılan araştırmalar, çavdarın şeker hastaları için en zararsız tahıl olduğunu bulmuştur.
Bağırsak kanseri ve kan dolaşım sistemi hastalıklarının meydana gelmesini azaltır.
Menopoz ve menopoz sonrası devrelerde kolesterol kontrolü için çok faydalıdır.
Göğüs kanseri hastalarına tavsiye edilir.
Çavdarda, çok faydalı olan selenium, magnezyum, mangenez, fosfor mineralleri bulunmaktadır. 

1 bardak (169 gr.) çavdarda; 

Protein - 24.9 gr.

Vitaminler



A vitamini - 18.6 IU
E vitamini -  2.2 mg.
K vitamini - 10.0 mcg
Thiamin - 0.5 mg
Riboflavin - 0.4 mg
Niacin 7.2 mg
B6 vitamini - 0.5 mg
Folat 101 mcg
Pantothenic acid 2.5 mg
Chloine 51.4 mg

Mineraller 

Kalsiyum - 55.8 mg
Demir - 4.5 mg
Magnezyum - 204 mg
Fosfor - 632 mg
Potasyum - 446 mg
Sodyum - 10.1 mg
Çinko - 6.3 mg
Bakır - 0.8 mg
Manganez - 4.5 mg
Selenyum - 59.7 mcg 



Kan şekerini yükseltmemesi, bol lifli olduğu için bağırsakları çalıştırması, rüşeym ve kepek ayrılmadığından besleyici olması çavdar ekmeğinin tercih edilme sebeplerinden. Ayrıca tanenin kepek kısmı ayrılmadığından B vitaminleri ve madenler yönünden zengindir. B2, B6, B12 ve C vitaminleri ile demirkalsiyum, niasin, folik asit ve çinko içerir.








Piyasada çavdar ekmekleri 3/1 oranında buğday unu içerir. Bunun sebebi çavdarın sadece ekşi maya ile işlenip kabarabilmesidir. Fırıncı mayası ile çavdar ekmeği pişirmek için mutlaka buğday unu kullanmak gerekir, yoksa tahta gibi bir ekmek meydana gelir.
Benim çavdar unum yine tam tahıl ve taş değirmen çavdar unu ve buğday unum gibi o da Balıkesir'den geldi. 

Cevizli çavdar ekmeğini hazırlarken her zamanki gibi ekşi maya ile yoğurup, soğuk fermantasyon tekniği kullandım. Ekşi mayalı ekmek teknikleri için buraya tıklayınız. Diğer ekmeklerden farklı olarak yaptığım tek şey tepsi mayası için son şeklini vermeden önce hamura ceviz eklemek oldu. Hamura eklediğim cevizler kabuklu yerli cevizi kırarak çıkarttığım ceviz içleri. İç ceviz kullanmıyorum çünkü iç cevizlerin kurtlanmaması için ilaçlandığını biliyorum. Ayrıca ithal ceviz de kullanmıyorum, alırken mutlaka yerli mi diye sorup alıyorum. Zaten artık yerli cevizi de kolayca ayırt edebiliyorum.
Cevizli Çavdar ekmeğini ekmek taşının üzerinde pişirdim. 


Online sipariş vermek için sitemizi ziyaret edebilirsiniz. https://www.fermentemutfagim.com/

1 yorum:

  1. Merhaba. Buğday unuyla yapılmış maya ile çavdar ekmeği veya arpa ekmeği yapabilir miyim, yoksa onlar için de ayrıca çavdar ve arpa mayaları mı yapmam lazım?

    YanıtlaSil